Information om sophanteringen 2015-09-09

Efter många turer och temporära lösningar för föreningens sophantering har vi nu vårt kärlskåp på plats. Kärlskåpet rymmer fem sopkärl avsedda för hushållssopor och matavfall. Skyltar har nu monterats som anger vilka kärl som skall innehålla hushålls- resp. matavfall.

Hushållssopor
Under det senaste året har vi haft hämtning av hushållssopor två gånger per vecka. Vi har nu justerat hämtningsfrekvensen till en gång per vecka. Föreningen kommer mer än halvera kostnaden för tömning av hushållssopor jämfört med tidigare baserat på den modell som tillämpas i Solna.

Vi börjar med fyra kärl för hushållssopor men hoppas att kunna växla ett av dessa mot matavfallskärl. Det ger i så fall föreningen en ytterligare besparing eftersom matavfallet avhämtas utan kostnad (se nedan). Vi börjar med denna ansats och ser hur kapacitet samt lukt mm faller ut. Om vi upplever problem får vi justera antalet kärl och hämtningsfrekvens under hösten.

Matavfall
Avhämtning av matavfall är kostnadsfritt i Solna. Om vi skulle behöva fler kärl framöver så går det bra att lägga till utan kostnad. Hämtningsfrekvensen är begränsad till 1 gång i veckan.

Vi börjar med ett kärl för matavfall vilket inte ger tillräcklig kapacitet om flertalet av föreningens medlemmar väljer att börja sortera ut matresterna. Styrelsens förhoppning är att många väljer att sortera matavfall vilket ger kostnadsfördelar enl. ovan och förhoppningsvis även värnar miljön.

I port 60 finns nu sorteringskorg, påsar, slaskrensare och informationsblad att hämta. Om den materiel som levererats går åt så får vi kompletteringar från Solna Stad, även detta kostnadsfritt.

Vi planerar att sätta upp påshållare i port 60 samt i tvättstugeavdelningen. Dessa kommer att fyllas på med avfallspåsar allt eftersom de går åt.

Övrigt
Ang. entreprenaden. Skåpet är inte i lod. Styrelsen har reagerat på detta. Dock har vi efter samtal med entreprenörerna kommit fram till att nuvarande utseende är att föredra.

Att ställa det i lod ger nämligen en del konsekvenser. En konsekvens är att vi sannolikt skulle behöva längre ramper för de skåp som får högre frigång mot marken. Detta skulle i så fall innebära att medlemmar behöver beträda rampen för att kasta soporna. En ramp som sannolikt blir hal under vintertid. Höjden samt halkrisken skulle sannolikt innebära en snedfördelning av sopmängden mellan de olika kärlen.

Sammantaget så får vi nog leva med detta utseende. Bakifrån ser det lite konstigt ut, framifrån upplevs det som naturligt. En möjlighet som skall utredas är att anlägga planteringar bakom skåpet så att det inte blir lika påtagligt att det inte är i lod. Enligt entreprenörerna så är konstruktionen stabil och risken för att skåpet med tiden börjar luta eller ramla samman anses som låg.

Luckorna är förberedda för att kunna montera lås. Vi avvaktar med det och utvärderar hur det fungerar med olåst. Om det missköts och blir en allmän soptunna så får vi se över detta. Övriga stationer i vårt direkta närområde har inte lås (stationen närmast torget undantagen).

/Styrelsen

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Information om sophanteringen 2015-09-09

Nyckeln till bastun försvunnen

Den försvunna nyckeln till tvättstugans torkrum har plötsligt hittat tillbaka och är nu på plats men ungefär samtidigt försvann nyckeln till bastun.

Den som lagt beslag på bastunyckeln ombedes härmed att lämna tillbaka nyckeln till styrelsen eller hänga tillbaka den i nyckelskåpet i tvättstugan. För att undvika dessa problem finns en lista i tvättstugan som man skall skriva upp sig på när man nyttjar bastun. Vänligen respektera detta.

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Nyckeln till bastun försvunnen

Föreningens område

I och med förra årsstämmans motion ang. terass på baksidan av huset uppstod diskussion om föreningens område. Styrelsen vill härmed klargöra att området får nyttjas av samtliga föreningens medlemmar.

Ang. cykelförvaring på baksidan av huset kommer styrelsen istället titta på ev. lösningar på framsidan av huset i de gamla sophållarskåpen.

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Föreningens område

Årsstämma och Städdag

Angående ordinarie årsstämma

Onsdagen den 20:e Maj 2015, kl.18:30
Plats: 4H-gården, Augustendal

Medlem som önskar visst ärende behandlat på ordinarie
föreningsstämma, skall skriftligen anmäla detta och lämna det i föreningens brevlåda, Johan Enbergs väg 60
senast den 26:e April för att ärendet skall kunna tas upp
i kallelsen som kommer att skickas ut tillsammans med övrigt
material senast 14 dagar före stämman.

———————————————————————————————————–
Städdag Söndagen den 24:e Maj
(OBS! Ändrat datum!)
Söndagen den 24:e Maj är det dags för den obligatoriska vårstädningen för de boende i bostadsrättsföreningen Fältmarskalken i Solna.
Närvarolista kommer att upprättas.
Vi samlas på framsidan av huset vid den gemensamma uteplatsen klockan 10:00.
Hoppas på fint väder, bra uppslutning, god korv och som resultat av denna dag – Ett fint yttre runt vårt hus.
För de som inte har möjlighet att delta på städdagen finns andra uppgifter att utföra vid valfri tidpunkt.

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Årsstämma och Städdag

Stamrenovering – Information från arbetsgruppen

Vi har nu etablerat en arbetsgrupp bestående av Robert Holmström, Marcus Idegran, Hans Sundvall, Vicktor Edsvik och Hans Arnesjö.

Vi konstaterade vid vårt första möte att vi har ganska vag information om skicket på fastighetens stammar. Den senaste stamspolningen gav oss inga ledtrådar och de rekommendationer om stambyte vi fått av anlitad byggkonsult är huvudsakligen baserade på att stammarnas uppskattade tekniska livslängd är uppnådd. Vi bestämde oss därför för att vidta två åtgärder i syfte att få fram bättre underlag:

• Utreda möjligheten att ta några ’provskott’, dvs skära av en bit av några representativa och lättåtkomliga stammar och skicka för analys av godsets tjocklek;

• Besiktiga och fotodokumentera lägenheternas badrum, våtutrymmen och synliga stammar samt inventera kvalitetsdokument från senare års badrumsrenoveringar.
Vi har bestämt oss för att sätta igång med lägenhetsbesiktningar per omgående, dvs under mars. Robert kommer att knacka dörr i 58:an, Hans A tar sig an 60:an och 62:an och Hans S gör samma sak i 64:an. Inga speciella förberedelser krävs av lägenhetsinnehavarna, förutom att kunna visa upp kvalitetsdokument från utförda renoveringsarbeten. Vi kommer att titta till badrum, i förekommande fall tvättstuga, och köksstam och efter bästa förmåga fotografera det vi ser, samt ställa ett par frågor om tidpunkt för senaste renoveringar om detta är känt.

Vi ber om er förståelse och hjälp att genomföra detta så snabbt och smidigt som möjligt.

Vid förhinder eller önskemål om speciell tid, kontakta gärna Hans Arnesjö, mejl och telefon:
hans[at]arnesjo.se, 0735-132812.

Stamnytt

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Stamrenovering – Information från arbetsgruppen

Läckage i radiator/element port 58

Ett läckage upptäcktes idag i ett element i port 58, en del vatten har runnit ut i porten men ingen större skada verkar ha skett då det upptäcktes i tid.
Vi ber er alla vara uppmärksamma och se över era radiatorer/element med jämna mellanrum efter ev. läckage. Styrelsen undersöker och arbetar med åtgärdsplan för att komma tillrätta med problemet.

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Läckage i radiator/element port 58

Informationsmöte ang. sophanteringen Torsdagen den 6:e Nov kl:18

Vi samlas i port 60 för information från Solna Stad och Sita ang. vår sophantering.
BRF’s föreningsmedlemmar är välkomna att delta i diskussioner kring detta.

Torsdagen den 6:e Nov kl:18

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Informationsmöte ang. sophanteringen Torsdagen den 6:e Nov kl:18

Information om ny styrelse samt påminnelse om städdag

Efter extrastämman med fyllnadsval den 15/10-2014 och konstituerande styrelsemöte den 16/10-2014 ser styrelsen ut enligt följande:

Jonas Grönberg – Ledamot/Ordförande
John Lindberg – Ledamot/Ekonomiansvarig
Joakim Olsson – Ledamot/Sekreterare/IT
Marcus Idegran – Ledamot/Underhåll
Vicktor Edsvik – Ledamot/Underhåll
Hans Arnesjö – Suppleant
Eva Jakobsson – Suppleant
________________________________________

Städdag nu på Söndag den 19:e Oktober!
Väderutsikterna ser inte så lovande ut så på med varma kläder och regnkappa så gör vi vårat bästa av situationen.
Vi får värma oss vid grillen där det kommer bjudas på korv med tillbehör.

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Information om ny styrelse samt påminnelse om städdag

Information om sophanteringen från BRF och Solna Stad

Nedan finns dokument om sophanteringen som presenterades efter den extra stämma som hölls i källargången 2014-10-15 med brev och rekommendation från Solna Stad om framtida lösning.

Om ni har problem att se dokumenten i er webbläsare, högerklicka och välj ”save as” eller ”ladda ner” så sparas dokumentet på er dator och ni kan öppna dokumenten därifrån.

Brev t BRF Fältmarskalken 2014-10-07

Arbetsmiljöverket_130507_fastighetsägarfrukost

Avfall Sverige bilaga 6 om arbetsmiljö

sophantering_nuvarande_framtida_presentation_1

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Information om sophanteringen från BRF och Solna Stad

Information från styrelsen

Problem med sopor
Pga att sophämtarna/Sita inte får bära säckar över 15 kg har vi under en längre period haft problem med sopor utanför och i soprummen för port 64, 60 och 58. En sopsnurra är dessutom trasig och reservdelar till denna är svåra att få tag på.
Vi kommer nu inom kort tillfälligt att plugga igen sopnedkasten i samtliga portar och ställa ut kärl utanför portarna tills dess att vi har en annan lösning, vi ber er ha överseende med detta.
Den extra sophantering vi tvingas köpa från Cemi är kostsam och vi ser i dagsläget inget annat alternativ tills annan lösning är på plats.

Tvättstugan
Nya timers har installerats i tvättstugans torkrum, detta pga att dom förra vreden inte slog av ordentligt. Det är nu endast en av/på knapp med 4 timmars förinställd tid. Dessa slår av när strömmen går till tvättstugan kl 23 vilket dom förra inte gjorde och det medförde att torkrummen i bland var igång utan att dom nyttjades.

Publicerat i Inlägg | Kommentarer inaktiverade för Information från styrelsen